Recept på kalasgod smoothie

Jag tillhör de som behöver ett mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen – för min egen skull såväl som för alla runt omkring mig (humöret ni vet…).

Tycker det varit svårt att hitta något bra att tugga i mig som är sådär lagom i storlek samtidigt som det är hyfsat nyttigt.

Lösningen verkar vara smoothies! 🙂 Enkelt, gott, nyttigt och alldeles lagom mättande. Fixar på morgon så det räcker till 2 mellanmål.

 

För att få ihop till 2st normalstora glas (1på förmiddagen och 1 på eftermiddagen :)) tar jag:

  • 1½dl frysta bär (mina favoriter är hallon eller blåbär)
  • 1 stort eller 2 små äpplen, skalade och urkärnade
  • 1 liten avokado
  • 1½dl apelsinjuice (eller annan citrusfrukt – huvudsaken att den är fri från socker och andra sötningsmedel)
  • Drygt 1dl naturell yoghurt (fungerar säkert lika bra med soyamjölk eller liknande om man har problem med laktos)

Kör allt i mixern, häll upp i 2 glas, plastfolie över, ställ in i kylen och vänta ivrigt tills klockan slår mellis! 🙂

Mmmmm!

Lämna en kommentar

Filed under Recept & Mat, Tips

Kommentera

