Nobelpristagare i brevlådan

Fick ett paket med posten häromdagen. Det var från min fina storebror och innehöll en bok med samlade dikter av årets Nobelpristagare Tomas Tranströmer.

Här är en av hans dikter som jag tycker passar lite extra bra in en novemberdag som denna:

November med skiftningar av ädelt pälsverk

Just det att himlen är så grå

får marken själv att börja lysa:

ängarna med sitt skygga gröna,

den paltbrödsmörka åkerjorden.

_________________________

Det finns en ladas röda vägg.

Och det finns marker under vatten

som blanka risfält i ett Asien –

där stannar måsarna och minns.

_________________________

Disiga tomrum mitt i skogen

som klingar sakta mot varann.

Inspiration som lever skymd

och flyr i skogen som Nils Dacke.

Har ni inte läst något av Tranströmer kan jag verkligen rekommendera er att göra det. Jag hade inte läst något av honom förrän jag fick boken i brevlådan – Tur jag har en bror som håller mig någorlunda allmänbildad! 😉

Tack Bror, Stor! 🙂

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

