Hemgjorda köttbullar

Köttbullar ska man göra själv tycker jag. De man köper färdiga i butiken är inte alls lika goda och ger oftast en lite otäck eftersmak. Nä, hemlagat ska det vara! Och det gäller faktiskt även hamburgare… Har inte kommit så långt att jag börjat stoppa korv själv ännu men vem vet, det kanske bara är en tidsfråga! 😉

Jag är som några av er kanske vet ganska usel på att använda recept men jag tänkte ändå dela med mig av vilka ingredienser jag använder när jag gör köttbullar.

  • Köttfärs! (annars blir det inte så bra… :D)
  • Gul lök
  • Ägg (för att binda ihop)
  • Ströbröd
  • Dijonsenap (gör susen kan jag säga! :D)
  • Vitlök
  • Kryddor: salt, peppar, gärna lite paprikapulver eller chili

Blanda samman alltihop, sen är det bara att steka och rulla. Jag föredrar små köttbullar men det är som med det mesta, en smaksak!

När alla ätit sig mätta går det alldeles utmärkt att frysa in resten eller ha på frukostmackan! 😀 Mmmm… ♥

8 kommentarer

Filed under Recept & Mat

8 responses to “Hemgjorda köttbullar

  1. ronnlycke

    Nu är jag hungrig.

  2. Gud vad jag blev sugen pa kottbullar nu… Fasen alltsa! Det far det bli ikvall helt enkelt.

    • 😀 Svensk husmanskost när den är som bäst! Jag tycker det är allra godast med stuvade mackaroner till, kryddade med muskotnöt. MMMM! 😀

    • Linda Hollems

      ahhhh håller med. Har dock inte testat med muskotnötkrydda. Måste göra det. Idag sa Eric till mamma att hon måste göra köttbullar innan hon åker hem.. jag ska säga till henne att göra stuvade mackisar till 🙂

    • Mamma är snäll! När åker hon? Snart? Följ med!! 😦 Ja, prova muskotnöt – det är ju lite speciell smak så alla gillar det inte men ni kan ju prova innan ni har i för mycket. Jag brukar ha i mycket… 😀

  3. Hemmagjorda som gäller här också! Egentligen är det inte så mycket svårare, men ack så mycket godare! 🙂

Kommentera

