Lavendel

Lavendel är en fantastisk blomma! Den blommar förhållandevis länge, är otroligt färgstark och doftar himmelskt! Dessutom är den lättskött! Man behöver egentligen inte göra någonting. Jag brukar klippa ner den lite i början av sommaren för att den inte ska bli för buskig och risig under men annars gör jag nada!

Har läst att man kan klippa av ett gäng blomstjälkar och sätta ner dem som en bunt i jorden och att det då bildas en ny planta. Har aldrig provat själv så jag vet inte om det fungerar. Men om det gör det så borde det även fungera att sätta dem i en kruka. Jag har i alla fall provat! 😀

Håller tummarna att det ska fungera och lovar återkomma med rapport om hur det går! Men om inte annat så är det väldigt fint just nu! ♥

Oljelampsflaskan är ett fynd från lilla Presentaffär’n. Och pelargonerna ska vi inte tala om… De är nytagna sticklingar och ser därför inte så frodiga ut ännu! 😀

6 kommentarer

Filed under Flora, Foto, Trädgård & Blommor

6 responses to “Lavendel

  1. Linda Hollems

    Åhhh älskar lavendel. Mamma satte en sådan för mig och det är den enda som klarat sig. Så lättskött men ack så fin!

    • Verkligen prima växt! Behöver som sagt inte så mycket uppmärksamhet = passar mig utmärkt! 😀 Lavendel ute och pelargoner inne (och ute…)! Lättskött ska det vara! Har ni pelargoner i Kalifornien? De känns så über-svenska på något sätt… Fast det lär de väl inte vara. Finns ju engelska sorter bland annat…

    • Linda Hollems

      Vi har absolut pelarogoner.. tycker de ar jattefina 🙂

    • Skönt – något som är som hemma då! 😉 Pelargoner är underbara tycker jag – deras doft påminner mig om mormor…

Kommentera

