Objektivet gör bilden

Nu ska jag göra något som jag nästan aldrig gör eftersom det inte intresserar mig särdeles… Jag tänkte dela med mig av lite teknisk information… 😀

När jag fotar använder jag oftast min förtjusande systemkamera, Canon EOS 40D. Den är prima måste jag säga och vi har tagit många roliga och ganska fina bilder tillsammans. 😀 Men förutom en hyfsad kamera behövs bra objektiv. Det objektiv som oftast sitter på är ett 17-85mm. Sen har jag två andra som jag brukar byta med. Ett macroobjektiv, Sigma 70mm, som man kan ta fantastiska närbilder med. Här är en krokus från i våras. Inte 100% skarp men jag tycker så mycket om färgen! 😀

Sedan har jag även ett litet teleobjektiv, Tokina 80-400mm, som kan zooma in saker på långt håll. Också väldigt roligt att ta bilder med men ganska tungt att bära med sig… 😉

Här följer några av alla bilder jag tagit med den här kvartetten… (kameran + de tre objektiven alltså… :))

♥♥♥

6 kommentarer

Filed under Foto

6 responses to “Objektivet gör bilden

  1. Linda Hollems

    Underbara bilder.. men ja, jag håller med… det tekniska är inte så roligt 🙂

  2. Tammy

    Helt fantastiska fotografier! Jag har bara en vanlig kompakt systemkamera. Min dröm är att han en sådan fin som du har! Självklart handlar det mycket om att SE och det gör verkligen du! 🙂

    • TACK! 😀 Vad snällt sagt! Ja, det är klart att det viktigaste av allt måste vara att ha ”öga” för vad som kan bli en bra bild… Och det kan man säkert öva upp och bli bättre på. Jag finner det inte helt ovanligt att jag periodvis ”låser” mig på en viss typ av bilder och på så vis kanske missar flera andra möjligheter… Men det är roligt och det är huvudsaken! 🙂 Du har ju också öga för fina bilder – hoppas du får tag på en fin kamera också! Kanske till födelsedagen…? Eller jul? 😀

    • Tammy

      Vad roligt att du skriver om din ”låsning”, sån är jag med! 🙂 Jaaa, visst kommer jag få en fin kamera.(inte för att den jag har nu inte är fin) Frågan är bara när? Hihi!

    • Det är alltid det som är frågan… 😀 Men mindre kameror är väldans bra att ha också! Det bästa är att ha en av varje! 😀

Kommentera

