Egen tacokrydda

Fredagsmys idag! 😀 Inte sällan äter vi taco här hemma – det är ju så gott! Nu har jag blandat ihop en egen kryddmix då jag tycker det känns fräschare och nyttigare. Gillar att veta vad man får i sig.

Här kommer receptet! Jag gjorde ganska mycket så det räcker till flera middagar men det är ju naturligtvis valfritt. Jag skriver bara hur mycket det ska vara i förhållande till varandra så kan man välja om man tar teskedar, matskedar eller deciliter.

Egen Taco-mix

1x vitlökspulver

1x lökpulver

2x chilipeppar

1x spiskummin

1,5x salt

2x cayennepeppar

2x paprikapulver

1x maizena

1x oregano

1x peppar

lite socker

Sen använder jag ungefär samma dosering som det står på köpe-mixen. Lycka till! 😀

8 kommentarer

Filed under Recept & Mat

8 responses to “Egen tacokrydda

  1. Vilket bra tips!!! Vi äter jätteofta tacos också. Du har nu tacokrydda för flera år framöver 🙂

  2. det här har du ändå snott från mig 😉 erkänn nu 😉 hihi
    jag brukar också göra egna kryddblandningar så slipper man såna konstiga tillsatser som annars läggs till av företag som värnar om konsumenternas ”bästa”, hm hm….

    • 😀 haha – näru, det hade jag alls ingen aning om. Men nu när du säger det så passar det liksom in! 🙂 Jag håller helt med dig – vill ju inte stoppa i sig en massa onödigt strunt! Har tänkt länge på just taco-mixen då vi äter det ganska ofta… Vad gör du mer för kryddblandningar?

  3. det är säkert 100-tals som har kommit på detta långt före oss 😉
    jag brukar göra salladskrydda och grillkrydda 🙂

    • Nä, jag tror vi är unika… 😉 Eller rättare sagt: jag VET att vi är unika! 😀 Kanske inte just för kryddidéerna men det finns väl annat som räknas? 😀

      Grillkrydda var en bra idé! Det blir nog nästa test! Vad har du i?

    • ja du, jag minns knappast själv… men något i still med paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver, oregano eller liknande örter, svartpeppar, salt.
      man kan fuska lite och tjuvläsa vad Santa Maria’s kryddblandningar har 😉

    • Så får det bli! 😀

Kommentera

