Hemgjord pizza

hemgjord pizza

Den godaste av alla pizzor är den hemgjorda! Med luftig, spröd botten och bara dina favoriter på toppen. Det är kärlek det! 😀

Pizzadegen är viktig och här tänkte jag bjuda på receptet jag använder:

  • Smula 50gr. jäst i en bunke och lös upp i 0,5dl. olja och 3 dl. ljummet vatten. Strö i 2tsk. socker och 1tsk. flingsalt.
  • Mät upp 7dl. vetemjöl special (fungerar även med andra mjölsorter men det här är lyxvarianten… :D). Rör i lite i taget tills du får en fast och elastisk deg och spara resten till utbakningen.
  • Låt degen jäsa i ca 25min.
  • Baka ut och kavla – stora eller små pizzor! Och glöm inte sätta på ugnen… Runt 225°.

Jag brukar göra min egen tomatsås också. Blandar det som finns i tomatväg: puré, mixade tomater, chilisås, etc. Rör ner kryddor: vitlök, basilika, salt, peppar, olja… Det man gillar – det passar! 😀 Pensla på den utkvalade degen. Efter det är det dags att fylla på med godsakerna. Lägg på riven ost och sedan allt gott du vill ha på! Min favoritblandning är fetaost, soltorkade tomater, rödlök, oliver, jalapeño och italienska alt. spanska finskurna skinkor och korvar. När pizzan sedan är gräddad strör jag över ruccolasallad – smarrigt värre!

Gräddningstiden beror lite på hur tjocka och hur stora pizzor man gör men håll ett öga så syns det när det är klart!

Ett tips är att göra en egen cole slaw till – smaskens! Jag brukar bara röra ihop crème fraiche, majonnäs, salt och peppar. Sedan strimlar jag i vitkål, morot och gul lök. Mmmm! 😀

4 kommentarer

Filed under Recept & Mat

4 responses to “Hemgjord pizza

  1. *dreeeglaaaarr!!!!!* 😀

  2. Mmmmm det här måste man ju testa!!!

Kommentera

