Grönkålssoppa

grönkål 01

Höst och vinter är bra tid för goda soppor. En underskattad grönsak – speciellt i soppa – är grönkålen. Dessutom ska den visst vara ytterst nyttig! Jag fick ett väldigt enkelt och gott recept på grönkålssoppa av grannfrun. Nu är det dock på fri hand så jag kan inte ge några exakta mått… Men kör på känsla – det gör jag! 😀 Sist blandade jag dessutom i lite rödbladig grönkål vilket var väldigt gott!

grönkål 02

Vanlig grönkål.

grönkål 03

Rödbladig grönkål.

Grönkålen är tydligen ganska köldtålig och det går fortfarande att få tag på färsk – vilket alltid är godast! 😀

Gör så här:

Koka upp en kastrull (rätt stor) vatten och blanda i en god grönsaksbuljong. Låt puttra en stund (10-20min…). Rör ner grönkålen, en hackad gul lök, en nypa hel spiskummin, salt och peppar. Mixa med en stavmixer och låt puttra en stund till.

Servera med en knäckemacka.

Stärkande och gott i mörker och kyla. Lycka till! 😀

2 kommentarer

Filed under Recept & Mat

2 responses to “Grönkålssoppa

  1. Vad enkelt! Åh låter väldigt gott :). Tack för tipset!

Kommentera

